Glaukom je hronična bolestkoju karaktrišu: povišen očni pritisak,oštećenje nervnih vlakana očnog živcai ispadi u vidnom polju. Povišen očni pritisak je najznačajniji faktor rizika za nastanak bolesti na koji se jedino u terapijom može uticati.

Normalne vrednosti očnog pritiska se krecu od 10 do 21 mmhg. On je regulisan ravnotežom između sekrecije i oticanja očne vodice. Povišen očni pritisak mehanički napada najslabiju tačku – optički  nerv, što ima za posledicu najpre gubitak perfernog vida koji napreduje ka centru do konačnog  slepila.

Procenjuje se da od glaukoma boluje oko 66 miliona ljudi. On je drugi vodeći razlog slepila nakon katarakte u nerazvijenim i senilne degeneracije makule u razvijenim zemljama.

Najšire je prihvaćena podela glaukoma na: primarni, sekundarni i kongenitalni glaukom. Primarni glaukom je bolest otežanog oticanja očne vodice kroz sistem komornog ugla. Sekundarni je posledica nekog oboljenja oka, dok kongenitalni glaukom nastaje kao posledica anomalnog razvoja komornog ugla.

Primarni glaukom se deli na glaukom otvorenog ugla/glaucoma simplex/, glaukom zatvornog ugla/glaucoma angulare/ i mešoviti glaukom /glaucoma mixtum/kod koga postoje znaci i jednog i drugog.

Simplex glaukom se odlikuje siromašnom i nespecifičnom subjektivnom simptomatologijom, kao što su: povremene glavobolje, osećaj pritiska u očima, zamor pri radu, sve dok se ne javi značajan gubitak vidnog polja.

Ukoliko ste straiji od 40 god. imate u porodici nekog ko boluje od glaukoma, uz to ste miop, imate hipertenziju, hipotenziju, aterosklerozu ili dijabetes mellitus, spadate u rizičnu grupu za razvoj glaukoma. Posetitie svog očnog lekara obavezno jednom godišnje!

Glaukomzatvorenog ugla nastaje zbog bloka u oticanju očne vodice kroz trabekularnu mrežu komornog ugla. Može biti akutni i hronični. Akutni napad odlikuju: jak bol praćen mučninom, glavoboljom, zamagljenjem vida, haloom oko izvora svetla, crveno nadraženo oko sa umereno  proširenom zenicom. Kod hroničnog glaukoma zatvorenog ugla dolazi do postepenog zatvaranja ugla i porasta očnog pritiska bez ispoljavanja kliničke slike akutnog glaukoma.

Okularna hipertenzija generalno nastaje bez promena u vidnom polju, optičkom disku ili retinalnom sloju nervnih vlakana.

Normotenzivni glaukom je oštećenje očnog živca nastalo kod osoba sa normalnim ili sniženim očnim  pritiskom, manjim od 21 mm.

Povišen očni pritisak se često otkrije pri rutinskom oftalmološkom pregledu za korekciju. Ispitivanje u smislu glaukoma započinje pregledom očnog dna i procenom udubljenja, zapravo ekskavacije glaveočnog nerva.Za potvrdu dijagnoze glaukoma potrebna su dodatna funkcionalna ispitivanja koja obuhvataju: ispitivanje vidnog polja /KVP/, skener očnog živca i sloja nervnih vlakana /HRT i OCT/. Dnevna oscilacija očnog pritiska i debljina rožnajče su bitni parametri za konačnu dijagnozu glaukoma.

Osnovni cilj terapije glaukoma je da se očuva kvalitet života. Lečenje treba prilagoditi individualno,  zavisno od tipa glaukoma i stadijuma bolesti. Inicijalna terapija je medikamentozna.

Medikamenti-kapi deluju na smanjenje produkcije očne vodice ili na njeno olakšano oticanje. Ukoliko  se kapima ne može da postigne ciljani očni pritisakbolest pokazuje napredovanje ili se radi o lošoj saradnji pacijenta. Moguće je lasersko ili hiruško lečenje glaukoma.

Glaukom je poznat kao tihi kradljivac vida koji se ne može sprečiti, ali se ranom dijagnozom, pravovrenom,adekvatnom terapijom i redovnim praćenjem može kontrolisati i time odložiti gubitak vida!

Dr. Verica Jovanović
oftalmolog