Upala uha je jedna od najčešćih akutnih oboljenja kod dece, a može se pojaviti u bilo kom uzrastu. Ova bolest nastaje kada se srednje uho upali i obično je praćena bolovima, groznicom i drugim simptomima.

Uzroci upale uha kod dece:

Upala uha obično nastaje kao posledica infekcije uha, koja se javlja kada se bakterije ili virusi nalaze u srednjem uhu. Najčešći uzročnici upale uha su virusi i bakterije koje su prisutne u nosu i grlu, a koje se šire do srednjeg uha. Deca su posebno podložna ovom problemu jer njihov imunološki sistem nije dovoljno razvijen.

Simptomi upale uha kod dece:

Najčešći simptomi upale uha kod dece su bol u uhu, povišena telesna temperatura, curenje iz uha, osećaj pritiska u uhu, smanjen sluh, nemirno spavanje i promene raspoloženja. Deca koja još ne govore mogu se požaliti na bol držeći se za uvo ili neće imati apetit i izbegavaće spavanje na bolnoj strain.

Lečenje upale uha kod dece:

Lečenje upale uha kod dece obično uključuje primenu antibiotika ako je uzrok bakterijske infekcije, i analgetika ili antipiretika za ublažavanje bola i groznice. Pored toga, lekar može preporučiti primenu kapi za uši koje će pomoći da se smanje simptomi upale uha. U nekim slučajevima, upala uha može proći bez lečenja, ali je važno da se obratite lekaru ako primetite simptome upale uha kod vašeg deteta.

Prevencija upale uha kod dece:

Postoje neki koraci koje roditelji mogu preduzeti kako bi smanjili rizik od pojave upale uha kod dece. To uključuje redovno pranje ruku i lica, izbegavanje izloženosti duvanskom dimu, održavanje higijene u ušima, izbegavanje stresa i praćenje redovnih zdravstvenih pregleda. Takođe, važno je izbegavati korišćenje cucla za uspavljivanje deteta, jer to može povećati rizik od upale uha.

Ponavljajuće upale uha su česta pojava kod dece predškolskog uzrasta. Uhu se sastoji od tri dela: spoljnjeg uha, srednjeg uha i unutrašnjeg uha. Srednje uho se nalazi između spoljnog i unutrašnjeg uha i povezano je sa grlom Eustahijevom tubom. Kod dece, ta cev je kraća i uska, što može dovesti do lakšeg stvaranja infekcije.

Kod neke dece, upale uha se mogu ponavljati iznova i iznova. To se može dogoditi zbog različitih razloga, uključujući anatomske probleme, kao što su šire Eustahijeve tube ili deformacija kostiju srednjeg uha, problemi sa imunološkim sistemom, izloženost pušenju ili drugim iritansima, a takođe i izloženost drugoj deci u vrtićima ili drugim okruženjima gde se lako prenose infekcije.

Kada se javi ponavljajuća upala uha, važno je obratiti se lekaru kako bi se otkrilo osnovno stanje i preduzele mere za njegovo lečenje. Lekar može preporučiti antibiotike, analgetike ili protivupalne lekove, ili čak i preporučiti hirurške intervencije, poput postavljanja drenažne cevi, kako bi se smanjila verovatnoća ponovne pojave upale.

Ponavljajuće upale uha su česte kod dece predškolskog uzrasta.

• Procenjuje se da se 5-20% dece koja pohađaju vrtić ili predškolsko obrazovanje suočavaju sa ovim problemom.
  • Otitis media je druga najčešća dijagnoza za decu starosti od 0 do 5 godina.
  • Do 75% dece će imati bar jednu upalu uha pre svoje pete godine.
  • Oko 40% dece će imati barem jednu ponovljenu upalu uha, dok će 10-20% dece imati tri ili više ponovljenih upala uha.

Ponavljajuće upale uha češće se javljaju kod dece koja su imala upale uha pre nego što su navršila šest meseci, kod dece koja često pohađaju predškolsko obrazovanje, kod dece koja su izložena duvanskom dimu i kod dece koja imaju alergije.

U slučaju pojave bilo kog od navedenih simptoma važno je da se posavetujete sa Vašim pedijatrom.